هر کس از خارج برگشت نفوذی نیست

سخنگوی دولت در ادامه بحث‌های اخیر درباره فیلترینگ تلگرام، بار دیگر تأکید کرد که اقدام‌های اخیر دولت، از جمله حضور در پیام‌رسان‌های داخلی، برای حمایت از تولیدات ملی است و به معنای فیلترینگ تلگرام نیست، زیرا این امر مغایر حقوق شهروندی است. محمدباقر نوبخت در نشست خبری روز گذشته خود، همچنین فضاسازی‌ها علیه کاوه مدنی، معاون سابق سازمان محیط زیست که منجر به خروج او از ایران شد را افراطی‌گری توصیف کرد و درباره نسبت دولت با سپاه هم گفت که تجلیل رئیس جمهوری از ارتش در مراسم روز ارتش، به معنای نفی یا انتقاد از سپاه نبوده است، همچنان که تجلیل از سپاه نمی‌تواند به معنای نقد ارتش باشد.
به گزارش «ایران»، خبرنگاری پرسید «باوجود تأکیدات رئیس جمهوری، به نظر می‌رسد تلگرام در آستانه فیلتر شدن است.» نوبخت در پاسخ، موضع دولت درباره فضای مجازی و استفاده از پیام‌رسان‌ها را کاملاً مشخص دانست و گفت: دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات با رعایت قوانین، اعتقاد دارد اما همچنان معتقدیم میان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی باید رقابت وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه لازم بود دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گام‌های حمایتی برمی‌داشت که برداشت، اضافه کرد: درعین حال موضع دولت در برابر فیلترینگ هم مشخص است، اینکه پیام‌رسان داخلی هم در کنار پیام‌رسان‌های خارجی وجود داشته باشد، از نظر دولت مشکلی ندارد اما ما در چارچوب حقوق شهروندی، حق یک شهروند می‌دانیم که بخواهد از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کند.
 توضیح درباره سخنان رئیس جمهوری
سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که سخنان رئیس جمهوری از جمله در همایش مدیران اجرایی را عامل تفرقه و اختلاف خوانده بود، اظهار کرد: باید سخنان رئیس جمهوری را در کلیت سخنرانی ایشان بررسی کرد، نه اینکه تنها یک بخش را جدا کنیم و براساس آن قضاوت کنیم.نوبخت افزود: رئیس جمهوری در سخنرانی اخیر خود گفت برای کسانی که در شرایط کنونی که شاهد اقدامات ترامپ و دیگر فشارها هستیم، در مسیر تفرقه و خلاف انسجام ملی حرکت می‌کنند، تعبیری (ناقص‌العقل) را به کار بردند، طبیعی است که این حرف برای منتقدان دولت نیست، بلکه کسانی را شامل می‌شود که بدون توجه به نیازها و شرایط جدی کشور، مسیر دیگری را دنبال می‌کنند. او همچنین در واکنش به اظهار نظر نماینده‌ای که نشست سران قوا را بی حاصل و نمایشی خوانده بود نیز گفت: اکنون ترامپ تلاش خود را بر انزوای ایران و ناکامی تلاش‌های دولت و ملت برای پیشرفت کشور متمرکز کرده است، در این شرایط عده‌ای می‌گویند ما همچنان با هم اختلاف داریم و نشست‌های سران قوا نمایشی است.نوبخت خطاب به اصولگرایانی که کشور را قبول دارند و منتقدان دولت، پرسید: در این شرایط باید ضعف‌های خود را به دشمنان نمایش دهیم که به نابسامانی داخلی امید بسته‌اند؟ آیا دشمنان از امید و حضور 24 میلیون ایرانی پای صندوق‌های رأی خوشحال می‌شوند یا از اتفاقات دی ماه؟ چرا ما نباید در تقویت انسجام داخلی بکوشیم و مدام بگوییم که اختلاف و مشکل داریم؟وی با بیان اینکه از رسانه‌ها انتظار داریم با دقت به این موارد توجه کنند، اظهار کرد: اکنون دستگاه‌هایی هستند که در تخطئه دولت از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند، اما دولت هیچ گاه بودجه آنان را قطع یا کم نکرده است و این امر نشان می‌دهد که دولت به حق منتقدان ارج می‌نهد.


 مدیر دوتابعیتی نداریم
خبرنگاری مدعی شد که کاوه مدنی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست دوتابعیتی بوده است. نوبخت با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات موظف شده بود همه مدیران دوتابعیتی را شناسایی کند، اظهار کرد: هرچند از دوتابعیتی بودن این مدیر سابق اطلاعی ندارم، اما براساس گزارش وزارت اطلاعات تقریباً ما هیچ مدیر دوتابعیتی در کشور نداشتیم.خبرنگار دیگری پرسید دولت، علاوه بر استفاده از سرمایه‌های مادی ایرانیان خارج از کشور، تلاش می‌کند از سرمایه‌های فرهنگی و نیروی انسانی آنان هم استفاده کند اما افشای عکس‌های شخصی و فشارها به کاوه مدنی نشان می‌دهد که برخی تمایلی به این کار ندارند.
سخنگوی دولت در این باره گفت: در شرایط دشواری که پیش روی کشور قرار دارد، ما باید از سرمایه‌های همه ایرانیان استفاده کنیم، ضمن اینکه رویکرد غالب در دولت این است که برای استفاده از منابع انسانی به سیاست نگاه نکنیم و تنها از نیروهای یک جریان سیاسی استفاده نکنیم.
وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیز افراد حاضر در جبهه‌ها به اصولگرا و اصلاح‌طلب تقسیم نمی‌شدند، ادامه داد: ما حق نداریم بخشی از نیروها را به خاطر نگرش سیاسی حذف کنیم، بلکه تنها باید براساس شایستگی افراد از آنان استفاده کنیم.نوبخت با بیان اینکه علاوه بر سرمایه‌های مادی، انتظار داریم ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های فرهنگی و انسانی خود را نیز در خدمت کشور قرار بدهند، اضافه کرد: همه نگاه دولت این است که این افراد سرمایه‌های اصلی ما هستند، بنابراین نباید به آسانی کسی را با تهمت از گردونه خارج کنیم، قبول کنیم که فضای زندگی هر فردی در خارج از کشور مربوط به همان فضا است و قطعاً انتشار عکس‌های مربوط به آن زندگی و شرایط اجتماعی در داخل، امری غیر اخلاقی و نادرست است.سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر نشان دادن عکس بی حجاب یک زن مسلمان، ناپسند است، بدتر از آن انتشار عکس‌های خصوصی فردی است که کسی آن را ندیده است، باید قبول کنیم که در این شرایط به ایرانیان خارج از کشور نیاز داریم، اما نگاه ما صفر و صدی است و نمی‌دانیم که برخی دنبال چه هستند و چه می‌خواهند.نوبخت با بیان اینکه معتقدیم باید جلوی نفوذ گرفته شود، تصریح کرد: اما هر فرد تحصیلکرده در خارج را که به کشور وارد می‌شود، نفوذی بدانیم، یک بحث افراطی است.
 حمایت دولت از رفع حصر
وی در بخش دیگری از این نشست، با اطمینان به همه حامیان دولت که دولت برای اجرای رفع حصر از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند، گفت: دولت از رفع حصر حمایت می‌کند، زیرا اکنون در شرایطی هستیم که همه ایرانیان باید در کنار هم باشند، کاش می‌توانستیم دیدگاه‌ها و سخنان رئیس جمهوری درباره رفع حصر در برخی جلسات را منتشر کرد و مشخص می‌شد که ایشان چه موضعی در این باره دارند. به هر رو امیدواریم بزودی شاهد رفع حصر و برخورداری ایران از فرزندان انقلابی خود باشیم.
نوبخت در واکنش به نامه اخیر احمدی‌نژاد اظهار کرد: همین مسأله حصر تاوان همان است. ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست دادیم.
 اعطای 18 هزار میلیارد تسهیلات
به 27 هزار واحد
سخنگوی دولت در ابتدای این نشست نیز از ارائه ۱۸ هزار و 500 میلیارد تومان به 27 هزار واحد کوچک تولیدی خبر داد و گفت: این میزان از طریق بانک‌ها تأمین شد و حدود 6 هزار و 700 میلیارد تومان هم به طرح خوزستان از سوی دولت داده شد و برای طرح‌های آب‌های مرزی نیز سالی 2 میلیارد دلار از سوی قرارگاه تخصیص داده می‌شود.وی با بیان اینکه دولت برای طرح‌های توسعه‌ای و رشد اشتغال تخصیص داده است که در کنار تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها داده شده است، در سال گذشته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید، تأکید کرد: امید ما به افزایش اشتغال در سال جدید به این جهت است که میزان تسهیلات بانکی از 18 هزار و 500 میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
نوبخت اظهار کرد: همچنین 126 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جدید جایگزین 50 هزار میلیارد تومان سال گذشته شده است.سخنگوی دولت درباره وضعیت بازار ارز نیز با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است و مصرف‌مان کمتر از این مقدار است، اظهار کرد: بنابراین، فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم اما سامانه «نیما» که از سوی معاون اول رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می‌کند.
وی با بیان اینکه تعهد داریم کالاهای وارداتی را با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کنیم، گفت: برای برخی کالاهای اساسی که با ارز مبادله‌ای ۳۸۰۰ تومانی وارد می‌شد، دولت با اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان یارانه این فاصله را پر خواهد کرد که بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی ۱۹۸۰ میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت نیز ۸۰۰ میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی یارانه تخصیص خواهد یافت.